Planificar les ciutats pensant en les persones i no en els cotxes, conclusió de la XIII Reunió de la Xarxa Ibèrica del CIDEU

  • 31-01-2017
  • Actualitat del PEMB
  • 90 Lectures

Alguns dels projectes de mobilitat sostenible presentats durant els dies 30 i 31 de gener a Barcelona es portaran a la primavera a la trobada d'Oaxaca.
 
Fer una aposta generalitzada pel canvi de model urbà i de mobilitat i redissenyar les ciutats pensant en les persones i no en els cotxes han estat les dues principals conclusions de la XIII Trobada de la Xarxa Ibèrica del CIDEU que enguany ha estat centrada en la “Nova mobilitat i la convivència en les ciutats”. Així, la necessitat de dur a terme actuacions en tots els àmbits per fer les metròpolis més amables potenciant el transport públic perquè hi tingui un paper central ha estat el factor comú en totes les presentacions de projectes estratègics de les ciutats de Gavà, Montcada i Reixac, Màlaga, Saragossa, Irún, Santa Coloma de Gramenet, València, San Sebastià i Barcelona.

Mercedes Vidal dóna la benvinguda als assistents
Mercedes Vidal dóna la benvinguda als assistents

En aquest sentit s'ha expressat la Regidora de Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona, Mercedes Vidal, quan ha fet la benvinguda. “Cal dissenyar l'espai urbà no pensant en la minoria, els cotxes, que fan soroll, que contaminen i que provoquen accidents. Cal dissenyar les ciutats pensant en la majoria: els vianants”, ha assegurat Vidal, que ha volgut deixar clar que “l'espai urbà és finit i si volem prioritzar els vianants, la bicicleta i el transport públic a qui se li ha de restar espai és al vehicle privat”.

Precisament el projecte d'unir els dos tramvies per la Diagonal va en aquesta direcció. Pere Macias, l'encarregat de dirigir la connexió, ha explicat que la voluntat del consistori és “captar part dels desplaçaments que ara es fan en vehicles privats i ser més atractius que el tràfic rodat”. “ Des del punt de vista de la integració urbana, el tramvia pot jugar un paper fonamental perquè té la capacitat de regenerar espais urbans”, ha subratllat Macias, que també ha posat de manifest la necessitat de lluitar contra la contaminació. “L'única manera és apostar per la mobilitat no motoritzada i pel transport públic”, ha sentenciat.

En aquesta línia, Kepa-Korta, Director-coordinador de l'Oficina Estratègica de l'Ajuntament de San Sebastià, també ha presentat el projecte “Mobilitat per una nova era zero carbó”, un conjunt d'actuacions a la ciutat per potenciar el transport públic, la bicicleta i donar prioritat als veïns i veïnes. “Durem a terme l'electrificació del transport públic i aparcaments de dissuasió per transformar la mobilitat privada en púbica”, ha detallat.

Marta Bunyesch, Directora de l'Àrea de Territori a l'Ajuntament de Montcada i Reixac, ha explicat la importància del soterrament de les vies de la R2 al seu pas per la ciutat. Una de les tantes infraestructures que travessen Montcada i que dificulten la seva cohesió a més de ser un problema de seguretat pels ciutadans.

Fidel Vázquez, Director de Serveis de Planificació Territorial a l'Ajuntament de Gavà, ha explicat com al llarg de 25 anys l'illa de vianants al centre històric de la ciutat ha anat creixent. “Ha estat un procés per destinar més espai a la ciutadania i apostar per la sostenibilitat ambiental”, ha explicat.

Laura Robles, de la Fundació CIEDES de Màlaga, ha estat l'encarregada d'explicar el projecte “La manzana verde-El duende”, una superfície de 94.000 m2 de propietat municipal destinada a crear un barri nou amb 960 habitatges –el 80% destinats a habitatge de protecció oficial–, que prioritzarà l'accessibilitat als vianants i que serà un espai públic que vertebrarà la zona. “El que volem és dinamitzar-la i donar prioritat a les persones i a la mobilitat sostenible”, ha assegurat.

La targeta ciutadana ha estat el projecte presentat pel Cap del Servei Ciutat Intel·ligent de l'Ajuntament de Saragossa, Gerardo Lahuerta, un dispositiu que inclou accés a tots els serveis municipals: al bus, tramvia, taxi, bicicleta, zona blava i groga.

Finalment, el regidor de l'ajuntament de València, Giuseppe Grezzi, ha explicat el projecte de l'anella ciclista, que té per objectiu reforçar la mobilitat sostenible en bicicleta i, a la vegada, reforçar la mobilitat dels vianants. “El que volem és complicar les coses als cotxes que vulguin accedir al centre de la ciutat”, ha detallat.

La mobilitat sostenible és un dels elements transversals en les agendes urbanes d'Iberoamèrica i és per això que en la Trobada General que tindrà lloc a la primavera a Oaxaca, Mèxic, s'abordarà la qüestió i es presentaran alguns dels projectes que s'han compartit durant la trobada de la Xarxa Ibèrica a Barcelona.

 

Més imatges de la trobada en el següent enllaç.

  • Participa o segueix el debat

    0 comentaris:

    Deixa el teu comentari:

Política de cookies